 | Vitafórum A régi vitafórum Ebben a témában találhatók meg a régi (3.0 el?tti) fórum hozzászólásai. (Indította: Szitya, 2003.02.09. 12:21:21) Corvinus | 2003.02.18. 19:18:32 | Válasz erre | | | | Heinritzi: A román alkotmány ezen passzusa valóban továbbgondolásra ad okot, a kérdés, hogy a nemzetközi és az EU-jogba hogyan illeszthet? be ez a nemzetállam-fogalom, illetve mennyire képezi jogi akadályát, hogy a magyar kisebbség kollektív jogai érvényesüljenek.(Előzmény: Heinritzi, 2003.02.10. 08:18:41) |
Corvinus | 2003.02.18. 19:27:23 | Válasz erre | | | | Fred: Én a fórum korábbi hozzászólóira céloztam, akik egyid?ben igencsak tervezgették, hogy milyen jó lenne háborúval visszavenni "elrabolt ?si földjeinket". A békés, nemzetközi törvényekkel összeegyeztethet? jogképviselet természetesen üdvözlend?, s?t támogatandó. A lex Apponyi mellett (mely a nemzetiségi iskolák autonómiáját akarta megszüntetni az államsegély megvonásával) meg kell emlékezni Bánffyról, a dobokai basáról, az ortodox egyház több évszázados megkülönböztetésér?l (melyet a tordai országgy?lés sem oldott fel). A lényeg, hogy mindkét nép kollektív tudatában élnek sérelmek, ami a románoknak Apponyi és Bánffy, az a magyaroknak Anghelescu és Bratianu. A lényeg, hogy a múltbeli sérelmeken felül kell emelkedni egy békés, kooperatív jöv? érdekében. Az amerikai demokráciában a polgárjogok teljesek voltak a világháború el?tt is, a 60-as évek (teljesen jogos) küzdelmei csupán a déli Jim Crow, Separate but Equal törvények, illetve jogszokások ellen irányultak. Ezek kétségtelenül diszkriminációt hordoztak magukban, de nem viszonyíthatók egy ókori rabszolgatartó államhoz. |
Corvinus | 2003.02.18. 19:49:36 | Válasz erre | | | | HHHH: T?kés László tevékenysége szerintem mindenben tükrözi Funar és Tudor munkásságát: etnikai türelmetlenség, sérelmi politika, nemzeti kizárólagosság, hogy csak folytassam. Mellesleg a t?kési politika az RMDSZ állampolitikai szerepét is aláássa, mely utóbbinak köszönhet?en Romániában jelenleg magyar egyetem van, mindenütt kétnyelv? feliratok (marosvásárhelyi látogatásomból itt ?rzöm a zsebemben a f?téri szupermarketb?l kapott receptet, ahol két nyelven van felírva a Köszönöm és a Kellemes ünnepeket, a szupermarket egyébként a város központjában a Trandafirilor téren található, csak a bizonyítás kedvéért, Magazin Lanka, Tg. Mures, Pta Trandafirilor nr. 39-41). Az egyetlen széls?séges megnyilvánulás ottjártam alatt a vártemplom esperese részér?l ért, aki kifejtette, hogy ? nem hajlandó megszólalni románul, meg kétnyelv? istentiszteletet sem hajlandó tartani, csak azért, mert a román pap sem hajlandó magyarul beszélni, nohát, ez a sz?kkebl?ség, amir?l én mindig beszéltem, a kulturális elzárkózás, ami gettósodáshoz, és hanyatláshoz vezet. Mellesleg az erdélyi román fatemplomok ügyében: biztos az UNESCO-t is a román Securitate ügynökei lepték el, amikor a moldvai festett kolostorokat és a máramarosi fafaragásokat világörökséggé nyilvánították. Egyébként, ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a magyar (és a német, olasz reneszánsz, zsidó, stb.) kultúra nem volna jelen Erdélyben. A fatemplomok és a fafaragás tudtommal román specialitás, mert nekik nem engedték a középkor során, hogy k?b?l építsenek templomot. Egyébként a hazaköltözéssel kapcsolatban, miért nem költözöl inkább te haza, aki romániai származású is vagy? Én bármikor szívesen megyek látogatóba, és az én otthagyott forintjaimmal szerényen, bár hozzájárulok a gazdaság felvirágoztatásához. Házat azért nem vásárolhatok, mert idegen állampolgárnak nem lehet telekvagyona Romániában (nice try, buddy). |
Corvinus | 2003.02.18. 19:52:50 | Válasz erre | | | | baba: A radikális változás, öreg, az lesz, hogy kettészakad az RMDSZ, meghasonlás lesz az erdélyi magyarságon belül, kiszorul a magyarság érdekképviselete a parlamentb?l, no, akkor majd mihez kezdtek, hozzáláttok robbantgatni? Hegedüs (T?kés mellett) a magyar Funar, ha eljössz a Szabadság-téri református templomhoz, ott látod kitéve a magyar zászlót, csakúgy, mint Funar városában mindenütt kint lóg a román trikolór (még a szemétkukákon is), s mindkét helyen ugyanolyan nevetséges és oda nem ill?. |
Heinritzi | 2003.02.18. 20:50:24 | Válasz erre | | | | Corvinus:
Szép próbálkozás elterelni a vitát... :o)
Akkor tehát elfogadod, hogy nem várható el feltétlen lojalitás az erdélyi magyarok részér?l, addig amíg a románok úgymond "nem nyitnak". Elfogadod, hogy aljas támadás az erdélyi magyarok ellen az, hogy énekeltetik velük a román nemzeti himnuszt. Elfogadod, hogy az is sérti a nemzetiségi jogokat, hogy legfeljebb az 50%-os településeken van kétnyelv? tábla (nem pedig 20%-tól). Elfogadod, hogy törvénysértés az, amikor egy 98%-ban magyarok lakta városban nem beszélnek magyarul a közhivatalokban.(Előzmény: Corvinus, 2003.02.18. 19:18:32) |
Heinritzi | 2003.02.18. 20:51:58 | Válasz erre | | | | Ha az el?z?eket elfogadod, akkor nincs mir?l vitatkoznunk... |
baba | 2003.02.18. 21:17:11 | Válasz erre | | | | Tisztelt Forumlatogatok! CORVINUSROL - roviden,az en meglatasom ,hogy azert van ezen a nemzeti honlapon,hogy feltupirozza a magyarok idegeit, vagy talan szegeny Corvinus lehet ,hogy elme beteg .??? En mar nem valaszolok Corvinus hozzaszolasaira ,mert nem latom erdemesnek, o csak itt van ,hogy tobben legyunk. Nem kizart ,hogy a hetvegen ott volt az elme beteg csoport kozot a parlament elott, es ott uvoltott az izraeli zaszlo alatt. Nagyon sokan mar megirtak a Corvinusnak ,hogy mi is az igazsag ,de itt a baj;- egy elme beteget nem lehet konnyen tanitani,nevelni.Meg ha megsem elme beteg ,csak egy kekeckedo alak akkor ne tarsalogjatok vele ne is olvassatok el a hulyesegeit,mert akkor valaszolni probaltok es csak az idotok megy ra,es ujabb lehetoseget adtok ,hogy irja a hulyesegeit.Ez mar nem vita amit a Corvinus itt lemuvel magyarerzelmu emberekkel. Utanna nezek a marosvasarhelyi vartemplomban a lelkesz jo ismerosom ,hogy kik kerestek fel ot az unnepek alatt Magyarorszagrol es ki volt az akinek a lelkesz nyilatkozott a magyar ,roman kerdesrol. Befezesul a Corvinus hozza szollasaihoz, idezet Kleauthesztol, ami Covinusra jellemzo;
"-A tudatlan emberek csak alakjukban kulonboznek a vadallatoktol" |
HHHH | 2003.02.18. 23:40:13 | Válasz erre | | | | Corvinus: Aha,szóval már a magyar zászló is sérti az önérzetedet,amely...milyen nemzetiség? is?:) A piros-sárga-kék persze,hogy nem Kolozsvárra ill?,mert ahhoz a románoknak semmi közük..De hogy egy pesti magyart sértsen egy magyar zászló,az kissé vastag... A vásárhelyi Rózsák terén persze,hogy találsz magyar feliratot,szép is lenne,ha 80 000 magyar lakossal bíró városban ne látnál...egy ennyit kiharcoltak maguknak. F.G-D. esperes,akit te mocskolsz,megjárta a poklok poklát az ötvenes években /tudod,azok az évek,amikor a hozzád hasonló istentelen-hazátlan-nemzetietlen komcsik uralkodtak Mo.-n is/...Református templomban soha nem tartottak román nyelvü istentiszteletet,ez nonszensz,már azért is,mert a ref. egyház talán a legnemzetibb,sajátosan magyar protestáns felekezet. Én mindkét helyen itthon ill. otthon vagyok..A Trianonban meghagyott kis magyar földdarabon is,és az elszakított,magyar Erdélyben is,amelyet én soha nem neveztem Romániának... Nagyon sajnálom,hogy ilyen magyarok élnek Pesten... Így nem csodálkozom,ha zsidó zászló alatt lehurrognak magyar katonákról szóló megemlékezést,és azon sem,hogy a komcsik gy?zhettek tavaly áprilisban. Szégyen...(Előzmény: Corvinus, 2003.02.18. 19:49:36) |
Fred | 2003.02.19. 10:27:51 | Válasz erre | | | | Corvinus: "A lex Apponyi mellett (mely a nemzetiségi iskolák autonómiáját akarta megszüntetni az államsegély megvonásával)": 1879-ben hoztak egy olyan törvényt, mely szerint a nem magyar iskolákban idegen nyelvként kell tanítani a magyart. Ezt sok helyütt nem tartották be. Az Apponyi-féle törvény azoknak a tanítóknak az állami támogatását vonta meg, akik nem tartották be a törvényt. Ez szerintem a következ?höz hasonló: ha sok tartozásod van egy banknál, nem adnak kölcsönt.
"Az amerikai demokráciában a polgárjogok teljesek voltak a világháború el?tt is": erre nem tudok már mit mondani. Ha Neked teljesek a polgárjogok ott, ahol ki lehet rakni táblát, hogy pl. csak fehérek mehetnek be ebbe a vendégl?be, akkor valóban teljesek voltak.
"hogy milyen jó lenne háborúval visszavenni": más megtámadni egy országot és más megvédeni az országunkat. Bár azt hiszem ezt neked hiába magyarázom...(Előzmény: Corvinus, 2003.02.18. 19:27:23) |
Corvinus | 2003.02.19. 20:22:13 | Válasz erre | | | | Fred: A lex Apponyi idejében például számos nemzetiségi középiskolát, kulturális intézményt (pl. a szlovák Maticát is) bezárták, arról pedig hallani sem akartak, hogy például a románoknak egyeteme, vagy bármely fels?oktatási intézménye lehessen. A kolozsvári magyar egyetem is tudtommal úgy sz?nt meg 1920-ban, hogy a magyar professzorok kijelentették, hogy "itt az oláhoknak nem lesz egyetemük". Erre persze a románok is bekeményítettek. Ez is azt bizonyítja, hogy a történelemben nincs fekete-fehér.
Amerikával kapcsolatban csak annyit, hogy b?vítsd olvasmányaid, többek között tanulmányozd a "separate but equal" elvét... |
Corvinus | 2003.02.19. 20:24:15 | Válasz erre | | | | Heinritzi: Ha az erdélyi magyarok nem lojálisak, akkor viszont ne várják a román állam részér?l, hogy pl. társadalombiztosítási támogatásban részesítse ?ket, vagy bármilyen állampolgári jogokban részesüljenek. Szóval, haza lehet költözni Magyarországra, de akkor viszont nem kell állandóan a hazai magyarok nemzeti érzését kritizálni, mint egyesek teszik. Szóval a kérdés bonyolult. Szerencsére, a politikában a higgadtság kerül el?térbe.(Előzmény: Heinritzi, 2003.02.18. 20:50:24) |
Corvinus | 2003.02.19. 20:44:45 | Válasz erre | | | | HHHH: Gondoltad pl. a Ceausescu ideje alatt, hogy lesz román politikus, aki nyilvános rendezvényen magyarul fog megszólalni? Márpedig Nastase, aki a román politikának egyértelm?en az européerebb, nyugatbarátabb vonulatához tartozik, az RMDSZ kongresszuson ezt tette. A magyar zászlót Magyarország f?városában, ráadásul egy templomon teljesen feleslegesnek érzem, hiszen maga a kereszténység nemzeteken felüli, el?ítéleteket nem ismer. Hogy is mondja a Biblia? Krisztusban nincsen görög és zsidó... Ragozhatnám tovább, hogy Krisztusban nincsen magyar és román... Ezt a passzust persze a T?kés-félék nem szívesen idézik, mintha nem ugyanazon Szentírásból prédikálnának. Ez érvényes a te esperesedre, aki lehet, hogy nem ugyanaz, mert valami Iosif-nak mondta a nevét, legalábbis a hivatalos anyakönyvezés szerint, és azért keresztelte a gyerekeit valami obskurus magyar névre, hogy az istenverte románok azt ne értsék. Na mindegy. A lényeg, hogy a kereszténységt?l idegen mindenféle nemzeti-faji gy?lölködés, és amíg ?k így viselkednek, hiába várnak a másik félt?l toleranciát. Tudod, Krisztus is azt mondta, hogy fordítsd oda a másik arcod... Marosvásárhelyen a hagyományos, régi épületek szépen tükrözik a nemzeti megoszlást, van a f?térnek "eredeti magyar sarka", a kultúrpalotával és a prefecturával, és van "hagyományos román sarka", a katedrálissal és a lovas szoborral. Így a városban él? mindkét nemzetiség kultúrája jelen van, és ez jobb is, mert a kulturális elzárkózás mindkét részr?l gettósodást, és hanyatlást szül. (Pl. a székelyföldi városok megmaradtak magyarnak annak kárára, hogy nem érte ?ket az ipari fejlesztés.) Kolozsvárról csak annyit, hogy a középkorban a magyar és német lakosú város román nyelvi tengerben élt, tehát természetes, hogy a 20-as évek Romániájának gazdasági felvirágzása az addig háttérbe szorított románság természetes urbanizációját, és az etnikai arányok megváltozását hozta magával. Mellesleg, Kolozsvár is kifejezetten jó hangulatú, modern diákváros benyomását keltette. A magyar földbirtokos-világ, ami Erdélyre jellemz? volt, itthon, Magyarországon sem maradt sokáig.
Én egyébként nem vagyok komcsi, ugyanúgy megvetem a kommunizmust, mint mindenféle széls?séget (a nácizmussal és a nacionalizmussal egyetemben). Egyébként én nem tudom, hogy milyen esemény történt zsidó zászló alatt, én magam nem vagyok zsidó, de a második világháborúbeli fasisztákat, nyilasokat, a magyarság söpredékének tartom, és szerintem szégyenleni és nem ünnepelni kellene ?ket. Ugyanez érvényes a 40-es évekbeli erdélyi magyar politikára (atrocitások, kiutasítások, templomrombolások). Talán több megértést lehetne várni a román politikától, ha egy magyar politikus (teszem azt, akár Medgyessy is) koszorút helyezne el a Horthy-katonák által legyilkolt román vértanúk (Treznea vagy Moisei) emlékm?vénél. |
Heinritzi | 2003.02.20. 00:14:13 | Válasz erre | | | | Corvinus:
1. Király! Most beleharaptál a saját farkadba...
idézek magamtól, ami lehet a válaszom is: "Mégis hogyan várod el, hogy lojálisak legyenek egy olyan országhoz, amelynek alkotmánya kimondja, hogy "románia egységes nemzetállam"??? Talán ha egy ilyan alap törvényben elismernék azt, hogy ?k egyáltalán léteznek, akkor...talán!"
2. Azt hiszem a teféléd nemzeti érzésén van mit kritizálni...
-------------------------
"...de a második világháborúbeli fasisztákat, nyilasokat, a magyarság söpredékének tartom, és szerintem szégyenleni és nem ünnepelni kellene ?ket."
1. Nem a fasisztákat, nyilasokat ünnepelték, hanem magyar katonákat.
2. Kb egy éve Guderian ajánlott egy pár könyvet neked, hogy olvasd el ?ket (pl Seb? Ödön vagy Román István által írtakat). Mindegyik visszaemlékezés. Még egyszer megkérlek olvasd el ?ket! Talán ha belelátnál abba, hogyan éreztek az akkori katonák, akkor nem tipornád sárba az emléküket. Azok a katonák hétköznapi emberek voltak, akik kötelességtudatból vagy kényszerb?l, de tették a dolgukat.(Előzmény: Corvinus, 2003.02.19. 20:24:15) |
Fred | 2003.02.20. 10:56:05 | Válasz erre | | | | Corvinus: "arról pedig hallani sem akartak, hogy például a románoknak egyeteme": 1913-ban egész Magyarországon volt 4 egyetemváros (Budapesten volt több egyetem), amelyek közül a debreceni és pozsonyi egyetemeket pár évvel azel?tt alapították meg. Mondj egy olyan akkori európai országot, ahol volt a nemzetiségeknek egyeteme (f?leg ilyen kevés számú egyetem mellett). Mellesleg érdekes tény, hogy 1913-ban Magyarországon 1000 románra több román elemi iskola jutott, mint Romániában 1000 lakosra! "számos nemzetiségi középiskolát, kulturális intézményt (pl. a szlovák Maticát is) bezárták": És? Nem értelek. Ha valaki nem tartja be a törvényt (nem tanítja idegen nyelvként a magyart), akkor nem kap támogatást. Te ragaszkodsz folyamatosan ahhoz, hogy Erdélyben ma elég az ott él? magyaroknak a jelenlegi törvényben meghatározott jog, nem kell küzdeniük többért, van magyar egyetemük (igaz nem állami), milyen jól élnek. Így együtt a kett?re válasz: ha mi most tudtunk alapítani Erdélyben egy egyetemet, akkor a románok miért nem csinálták meg akkoriban? "A kolozsvári magyar egyetem is tudtommal úgy sz?nt meg 1920-ban": Nem sz?nt meg, hanem Szegedre költöztették, a pozsonyit pedig Pécsre.
"separate but equal": nemrég volt olyan botrány egyik iskolában itthon, hogy a magyar nemzetiség? gyerekek fehér, a cigány gyerekek kék szín? tányérból kaptak enni. Nem tudom, ki az a hülye, aki ilyenekre figyel, ilyet észrevesz. De ha itt most ebb?l botrány van, akkor ha kiraknak egy táblát, hogy "Csak fehéreknek", akkor azt hiszem, az szintén botrány. Nagyobb botrány.(Előzmény: Corvinus, 2003.02.19. 20:22:13) |
HHHH | 2003.02.20. 17:38:25 | Válasz erre | | | | Corvinus: Köszönöm aválaszt. A marosvásárhelyi "román sarok"-ról annyit,hogy a F?téri román templomokat Erdély román megszállása után els?sorban a majdnem színmagyar lakosság kényszeradakoztatásából építették, horribilis méretüre,mint megannyi,Erdélyben megépített román templomot. A Dandea-szobor /1994?/ egyenesen ocsmány...Azt a magyar polgármester,Bernády szobrának "ellensúlyozására" dobták össze hevenyészetten...A másik "hagyományos román" sarokban van Avram Iancu,a magyarfaló móc rablóvezér szobra,akit csizmásan,lovon ábrázoltak,holott oláhjai közt többnyire bocskorban járt...Ez a hely a Vátra,az 1990-es magyargyilkos pogromot meghírdet? szervezet szent helye... Ill? tehát megemlékezned róla,és gondolom,a fórum magyar olvasói /f?leg a vásárhelyi eseményekben részvev?k/ hozzám hasonlóan "örömmel,lelkesedéssel" gondolnak e szoborra és környékére.../:(/ Az esperes a gyerekeit azért keresztelte "obskurus magyar" névre,mert a román megszállás alatt dívott és még dívik az a gyakorlat,hogy a magyar szül?k által a gyereknek adott magyar nevet egyszer?en lefordították és ezt írták be az anyakönyvbe,a gyereknek is így kellett viselnie... A feb.15.-i megemlékezéskor a Budapest védelmében elesett német és magyar katonákra emlékeztek,Pfeffer-Wildenbruch SS-katonáira és a magyar honvédekre... Ezek az emberek ELESTEK,meghaltak,a magyarok f?városunkért,a németek a birodalmukért,meghozták a max. áldozatot,és mint ilyenekre,kegyelettel MEGEMLÉKEZÉS történt... Ahogy hosszú id?n át koszorúzgatták a lányainkat-asszonyainkat halomra gyalázó,országunkat évtizedekig kirabló,férfijainkat Szibériába hurcoló szovjetek emlékm?veit is,és mindenkinek természetes volt,senki nem hurrogott,anyázott meg toporzékolt... Szóval a mérce nagyon bizarr és tendenciózus...(Előzmény: Corvinus, 2003.02.19. 20:44:45) |
Corvinus | 2003.02.20. 21:45:50 | Válasz erre | | | | Heinritzi: A "nemzeti érzés" egy modern államban szerencsére nem szerepel, mint kategória. Mindenesetre tudtommal a román alkotmány garantálja a nemzetiségek jogait (nemcsak a magyarokét, pl. Bánságban német püspök van), de facto is. A román "nemzetállam" ehhez képest csupán szépséghiba, az EU-csatlakozás után ez a megnevezés úgyis anakronizmus lesz, egy rendkívül szomorú korszak (melyben igenis, benne van az erdélyi magyarság Ceausescu alatti elnyomása is) emlékeként. A második világháborús magyar (és német, és orosz, és román) katonákat szerencsétlen áldozatoknak tartom, kegyelet és részvét illeti ?ket és sorsukat. Viszont ugyanúgy, ahogy a dics?séges szovjet felszabadító katona nimbusza túlméretezett, és politikailag tendenciózus volt (már csak a szovjet katonák által itthagyott szifilisz miatt), nagyon rossz lenne, ha most átesnénk a ló másik oldalára, és a Hitler zsoldjában harcolt német, magyar katonákat avatnánk szentté kritikátlanul. Például belefér-e az emlékezésbe Kun páter, aki pap létére tömeggyilkosságokban vett részt, vagy a zsidókat a Dunába lövet? pártszolgálatosok? A lényeg csupán annyi, hogy az egyik leegyszer?sít? sematizmust ne váltsa fel a másik, ugyanolyan kritikátlanul tendenciózus sematizmus.(Előzmény: Heinritzi, 2003.02.20. 00:14:13) |
Corvinus | 2003.02.20. 22:04:29 | Válasz erre | | | | Fred: A dualizmus Magyarországának etnikai és kulturális arányszámai mellett (a lakosságnak alig több, mint fele volt magyar), teljesen tarthatatlan volt, hogy nem csináltak nemzetiségi egyetemet, mint, ahogy a Monarchia föderalizálása is megel?zhette volna az ország szétesését. A szlovák Maticát és az összes szlovák gimnáziumot már a lex Apponyi el?tt bezárták. Az akkori Magyarországon (mely történelmileg latin nyelv?, soknemzetiség? királyság volt), az ébred? magyar nemzettudat versenyzett az ébred? szlovák, román, szerb, etc. nemzettudatokkal, és a mindkét részr?l jelentkez? intolerancia vezetett az ország szétrobbanásához. Mellesleg a román iskolahálózat sem biztos, hogy a magyar nagylelk?ségnek volt köszönhet?, hiszen a kiegyezés el?tti erdélyi parlamentben a románság jóval nagyobb képviselettel rendelkezett, a kiegyezés el?tt autonóm szerb vajdaság volt, és ezeket 1867-ben sikerült mind "gleichschaltolni".
Valóban botrány a szegregáció, viszont az ókori rabszolgasággal nem összemérhet? akkor sem. |
Corvinus | 2003.02.20. 22:33:52 | Válasz erre | | | | HHHH: Avram Iancu kérdése érzékeny ügy Erdélyben, csakúgy, mint minden, 1848-cal kapcsolatos dolog. Avram Iancuról (és Axente Severr?l) a magyaroknak a nagyenyedi mészárlás jut eszükbe, míg a románoknak a jogegyenl?ségükért indított harc (Balázsfalva, Szabadságmez?). Ha Aradon sikerül az aradi vértanúk szobrát újraállítani, akkor engem spéci nem zavarnak az Avram Iancu szobrok sem. Ha az erdélyi magyarság ünnepelheti Kossuthot, Pet?fit, Gábor Áront, Orbán Balázst (aki egyébként eléggé románellenes volt), Tamási Áront, akkor hadd ünnepelje az erdélyi románság Avram Iancu-t, Gogát, Emil Ciorant,Lucian Blagat és Emil Racovitát. Ez ismét a tolerancia kérdése. (Mellesleg Avram Iancu eredetileg Marosvásárhelyen dolgozott, mint hivatalnok.) Ismét, mindkét oldalnak megvan a hagyományos szemlélete, melyen felül kell emelkedni, hogy el?relépjünk. Egyébként tudtommal a marosvásárhelyi Avram Iancu szobornak még az is a története, hogy a bevonuló Horthy-csapatok lerombolták (ismét a tolerancia), s csak a háború után lehetett újraállítani. Egyébként ez a hozzáállás (a Dandea-szobor egyenesen ocsmány) ismét nem a tolerancia jelképe, akkor mit vársz a nagy-romániás szenátoroktól? Mellesleg én akkor is azt mondom, hogy pusztán építészetileg, a román templom szépen lezárja a teret, jobb, mintha üres placc tátongna a helyén. (Egyébként majdnem vettem a román templomban egy hodáki karácsonyi kolinda-dallamokat tartalmazó cd-t.) Az 1990-es "magyargyilkos" román pogromról, utólag azt lehetne elmondani, hogy egymást püfölték magyarok és románok (az egész tudtommal egy gyógyszertár ablakába kifüggesztett magyar feliratbók, és az Avram Iancu szobor összefirkálásából adódott), amikor a tv-n elszörnyülködve néztük, hogy egy földön hever? magyarba a románok többször belerúgtak, nem gondoltuk, hogy kés?bb kiderül, a földön hever? ember román volt, és magyar volt aki belerúgott :). Mindkét "tábornak" megvan az áldozata is, aki a magyaroknak Süt? András, az a románoknak Mihail Cofariu. Szerintem az emberek értelmesebbje nagyon szégyelli mindazt, ami 1990 tavaszán Marosvásárhelyen történt. Az SS-katonákkal kapcsolatban: lásd, amit Heinritzi-nek írtam. Egyébként például a magyarországi zsidóság joggal tekintheti felszabadítónak az oroszokat, akik végül is a fizikai pusztulástól mentették meg ?ket. Másrészt, erdélyi magyarok is hálásan gondolhatnak az oroszokra, hiszen a szovjetek vetettek véget 1944 ?szén Észak-Erdélyben a Maniu-gárdák garázdálkodásának. A történelem és a politika ennyire bonyolult. |
HHHH | 2003.02.21. 00:03:36 | Válasz erre | | | | Corvinus: Én úgy látom,teljesen értelmetlen veled vitázni bármir?l is,ami Erdéllyel kapcsolatos... A Dandea-szobor tényleg ocsmány,nem azért,akit ábrázol,hanem kivitelezése miatt,ha megfigyelted...Természetesen eltávolították a bejöv? magyarok az Avram-Iancu szobrot,lévén,hogy azt a románok által lerombolt Bem-szobor helyén állították fel az oláhok...A f?téren volt még Kossuth-szobor,Pet?fi-emlékoszlop is...utóbbit a Bodor-kút helyén állították fel,ezt távolították el a románok és húzták fel helyette ronda bizánci förmedvényüket,a magyarok pénzéb?l...:((( Úgyhogy "szépen lezárja a teret",ahogy írod...:) Szerintem a hodáki CD-t meg kellett volna venni,és talán a vasvillás Cofariu és bandája tiszteletére lejátszhattad volna valamelyik pesti mulatóban,lehet?leg marosvásárhelyi repatriált magyarok jelenlétében... A vásárhelyi eseményeket nem a felirat és a firka robbantotta ki /utóbbi is román provokáció volt/,hanem a tudatosan megszervezett,jól megírt forgatókönyv szerint lejátszott pogrom,amelyben a Vatra f?kolomposai játszották a f? szerepet,a román értelmiség és volt szekusok vezetésével...Én ott éltem akkor,pontosan tudom,ismerem az orvosegyetemi fejleményeket is,szóval tisztában vagyok,ki miben felel?s... Gondolom,bocsánatot kérsz Süt? Andrástól,nagy nemzeti drámaírónktól,amért Cofariuval egy kalap alá vetted...:((( Ha nem ,ez is téged min?sít... A magyaroknak 1990 márciusa miatt nincs szégyellnivalójuk,egyébként nem tudom,mire hivatkozol,amikor ezt a nonszensz állítást leírod... A magyar és német katonákkal kapcsolatban más hozzáf?znivalóm nincs,fenntartom korábbi álláspontomat.(Előzmény: Corvinus, 2003.02.20. 22:33:52) |
Corvinus | 2003.02.21. 17:51:24 | Válasz erre | | | | HHHH: A Dandea-szoborra nem emlékszem, majd legközelebb, ha Marosvásárhelyen járok, tüzetesebben megvizsgálom. Egyébként Horthyék nemcsak Iancu szobrát szedték le, hanem Papiu-Ilarianét is, aki kifejezetten értelmiségi figura volt, köt?dött is Marosvásárhelyhez, ráadásul nem igazán ártott a magyaroknak. A f?téri szobrokkal kapcsolatban, még az is lehet, hogy a helyzet javulásával ugyanúgy "el?kerülnek" valami pincéb?l, mint ahogy Zala György szoborcsoportja "megkerült". Hallottam például olyasmir?l, hogy Fehéregyházán például Pet?fi-emlékpark készül. Én is sajnálom, hogy nem vettem meg azt a CD-t, a népi kultúra sosem tehet a széls?ségekr?l. Úgy érzem, nagyon egyoldalúan szemléled a román értelmiséget, miszerint a román értelmiség en bloc felel?s a pogromért, akkor te pl. Smaranda Enache-t, Lucian Boia-t vagy Mircea Dinescu-t is a bocskoros oláhok közé vennéd? Egyébként pontosan az, hogy ott éltél, az nehezíti meg számodra, hogy távolságtartóan, objektíven, a tárgyilagosság igényével szemléld az eseményeket. Egyébként az eseményekr?l én azt olvastam, hogy a vasvillás "oláhokat" utóbb igencsak helybenhagyták, mellesleg egy földön fekv?, tehetetlen embert rugdosni, bármilyen szándékkal érkezett is a városba, igencsak barbár cselekedet, és ez például szégyellnivaló. |
|  |