The page is loading...
 
 
Vitafórum
Új hozzászólás írása
 

Elkerülendő, hogy gyáva senkiháziak más nevével visszaélve provokálják a fórum résztvevőit, minden hozzászóláshoz kiírásra kerül az elküldéskor használt gép címe. Így azonnal látható, ha valakinek a nevében a provokátor lázít!

Név: (kötelezően kitöltendő)
Elektronikuslevél-cím:
Hozzászólás:
(kötelezően kitöltendő)

egy hazafi2007.08.28. 10:23:41Reply
  
– Ön jogi alapokra hivatkozva vitatja a trianoni békeszerzõdés érvényességét. Mire alapozza ezt?
– A trianoni szerzõdés nem szerzõdés volt, hanem diktátum, mert nem volt tárgyalás, s a nemzetközi jogászok egyértelmûen azt mondják, hogy ilyen alapon egy szerzõdés semmis. Az ENSZ-nek is egyik alapelve, hogy minden olyan szerzõdés, mely kényszer alatt születik, érvénytelen. Ezt nem lehet „visszamenõleg” alkalmazni, de mégis mérvadó minden szerzõdésnél, s ezt más államok alkalmazzák is. Például a spanyol kormány Gibraltár kérdésében. A mai napig harcol ezért a területért, mert azt mondja, hogy az utrechti szerzõdés nem volt szerzõdés, hanem diktátum, Spanyolországot kényszeríttették, hogy aláírja. Bár Spanyolország a történelem folyamán többször elismerte az utrechti szerzõdést, mégis azt mondják, hogy az semmis. Kína is visszakérte elveszített területeit, a békeszerzõdést semmisnek tekintette, s vissza is kapta. Hong Kong is ennek alapján került vissza Kínához, nemcsak azért, mert a bérleti szerzõdés lejárt. Éppen ezért egyértelmû, hogy a trianoni békediktátum is, mely tárgyalás nélkül, s az önrendelkezési jog ellen született, semmis. Sem az Egyesült Államok nem írta alá, sem a Szovjetunió nem ismerte el.
– Van arra esély, hogy újra napirendre tûzzék és felülvizsgálják ezt a döntést? Elsõsorban a bûnös nagyhatalmakra gondolok, akik ezt ránk kényszeríttették.
– A politikában nincs lelkiismeret. A nagyhatalmak nem fognak semmit tenni, mert ha valaki bûnt követett el, azt nem fogja egykönnyen elismerni vagy jóvátenni. Most más a helyzet. El van ismerve a törvény által is szavatolt önrendelkezési jog. Magyarország ilyen értelemben világhírû, mert az önrendelkezési jog, az autonómia fogalma itt született meg, 1224-ben, két évvel az Aranybulla után. Az önrendelkezési jog 1966 óta azt jelenti, hogy minden nép megválaszthatja politikai státusát, azt, hogy milyen politikai körülmények között akar élni, s rendelkezni tud politikai és jogi életkörülményei fölött. Ezt a jogi alapot, mint kötelezõ jogrendszert, minden nemzetközi jogász elismeri, még a románok is, mint Aurelian Cristescu, aki errõl könyveket is írt New Yorkban. Tehát attól függetlenül, hogy milyen szerzõdés született, minden nép megválaszthatja a státusát. Ausztria egyik tartományában volt egy népszavazás, melyben arról kellett döntenie a lakosságnak, hogy Svájchoz akarnak-e csatlakozni. Az eredményt csak azért nem ültették gyakorlatba, mert a svájciak azt visszautasították. Ha Ausztria Olaszországhoz akar csatlakozni, vagy a tiroli tartomány önálló akar lenni, ez mind lehetséges. Tehát nem az a kérdés, hogy semmisnek kell-e tekinteni a trianoni békediktátumot, hanem az, hogy a magyarság ma mit akar.
Mit várhatunk az EU-tól?
– Erdélybõl úgy érezzük, a világhatalmak nem fogékonyak az erdélyi magyarság gondjai iránt. Elvileg lett volna-e esély arra, hogy az EU az autonómia biztosításától tegye függõvé Románia csatlakozását?
– Elvben igen, de gyakorlatban nem. Ehhez egy olyan magyar kormány kellett volna, amelyik megvétózza Románia csatlakozását, ha az erdélyi és a székelyföldi magyarság nem kap autonómiát. De gyakorlatilag egyetlen nyugati kormánynak sem érdeke, hogy autonómia legyen Erdélyben. Ezt csak a magyar kormány teheti meg, mert õt viszont érinti. Sajnos, az eddigi magyar kormányok sok más, egyszerûbb lépést sem tettek meg. Például meg tudták volna akadályozni Románia felvételét az Európa Tanácsba, ennek ellenére feltételek nélkül támogatták. Ráadásul az RMDSZ folyamatosan azt hajtogatja, hogy szükséges az EU-s csatlakozás, minden feltétel nélkül. Kaptam egy levelet Brüsszelbõl, Baroso megbízásából (José Manuel Durao Baroso volt portugál kormányfõ, az Európai Bizottság elnöke – a szerk.), melyben rámkérdez, hogy miért feszegetjük a magyar ügyet, amikor az RMDSZ kormányon van, van magyar egyetem, a Sapientia, s magyarul lehet beszélni Erdélyben. Tehát nem szabad bízni az EU-ban, hogy onnan nyomás lesz Románia felé. Ha az erdélyi magyarság önrendelkezési jogot akar kivívni, akkor azt csak innen lehet megtenni.
– Hogyan látja, túl „békés” az itteni magyarság? Radikálisabb utat kellene választani?
– Én csak azt tudom, miként gondolkoztak és cselekedtek mások, hogyan volt például Dél-Tirolban. A nép akaratát láttatni és hallatni kell, ami az erdélyi magyarság esetében eddig nem sikerült. A klasszikus önrendelkezési jog érvényesítése volt például Németország egyesítése. Ott minden hétfõn egymillió ember ment az utcára, s azt mondták, hogy mi vagyunk a nép. Ha egymillió ember azt mondja, hogy mi ezt akarjuk, akkor ez a klasszikus önrendelkezési jog érvényesítése. Ezt a világ egyetlen diplomáciája nem tudja megakadályozni. Hasonló példa a kivi, Ukrajnából. Ott a kormányt döntötték meg. A nemzetközi jog érzékeny a markáns akarat-kinyilvánításra. Ha ezt egy nép el tudja érni, akkor azt nem lehet az asztalról lesöpörni. Akkor tárgyalni kell. Egy népnek ki kell mondania, ha akar valamit. Az asztalra kell tenni a programot, a követeléseket, mert helyette senki sem fogja megtenni.

(www.szekelyhirmondo.ro)
 
Up one levelImprint
Hungarian Living-space Foundation, December 12, 2011
www.trianon.hu © 2000-2025. HG